“Megbízok benne, de azért ellenőrzöm”. Ismerős az idézet? Nem biztos, hogy szó szerint így szól, de a lényeg remélem érthető.
Egy újabb gyakorlati példa a teljesítménymérés ellenzőinek. A tesztben két autó fékpadi mérése szerepel.

Ugyanaz az autó ugyanaz a beállítás teljesítménymérés DYNO fékpadon

Ugyanaz az autó típus, ugyanaz a beállítás, teljesítménymérés DYNO fékpadon

Amiben megegyezik mindkét autó:
Audi 3.0TDI Quattro 224LE BMK motorkóddal, melynek gyári adatai: 224LE/450NM
Mindkét autó gyári állapotban megközelítőleg hozza a megadott teljesítményt.
Mindkét autó, alkatrészek tekintetében teljesen megegyezik.
A teszteket közel azonos környezeti viszonyok között végeztük, természetesen ugyanazon a 4×4 DYNO teljesítménymérő fékpadon.

Eddig elég unalmas, igaz? Mitől lesz mégis érdekes a dolog?
A kapott eredményektől!
Mindkét autóra ugyanaz a szoftver módosítás került, de mindkét autónál más-más eredmény lett, ugyanarra a beállításra.
Lássuk a konkrét méréseket.

Audi A6 3.0TDI 224LE Avant

Audi A6 3.0TDI chiptuning Optimalizált beállítás DYNO

Kiindulási adatok: 233LE/435NM
Módosítás után: 273LE/550NM
Ennél az autónál használt módosításokat fogjuk 100%-ban “átültetni” a másik autó szoftverébe. Természetesen nem egy az egyben másolásról van szó, hanem a megfelelő helyen a megfelelő értékeket állítjuk az első autó alapján.

Audi A6 3.0TDI 224LE Sedan

Audi A6 3.0TDI chiptuning Optimalizált beállítás DYNO

Kiindulási adatok: 219LE/455NM

Az autó szoftverében ugyanazok  a módosítások lettek eszközölve, mint az Avant tekintetében, de az eredmény teljesen más lett.

Módosítás után: 278LE/595NM

Ismét egy jó példa arra, hogy miért is szükséges a teljesítménymérés az egyes beállítások során. Igen, örülhetnénk is a nagyobb számoknak, de ha a tartósságot is szeretnénk szem előtt tartani, akkor nem árt egy kicsivel optimálisabbra állítani a motort. Ebben az esetben elsődlegesen az automataváltóra gondolok, hiszen a motor még nagyobb teljesítményt is lazán elviselne. A váltót nézve azonban nem árt megállni ennél a típusnál az 550NM körüli értéken. Ez az, amit teljesítménymérő fékpad nélkül nem lehet beállítani.

Mérés nélkül azt gondolnánk, hogy az egyik autón beállított érték a másik autón is ugyanazt a hatást fogja kiváltani, de ez a valóságban nem mindig valósul meg. Minden autó más és más módon reagál az adott beállításra, így a kapott eredmény is változó lesz.

Jobb esetben annyi történik, hogy ha ugyanarra  a beállításra az autód mondjuk rosszabban reagál, akkor “csak” a teljesítményben nem lesz akkora változás (de ennek is örülsz, mert hát az érzés meg van), de ahogy a fenti példa is mutatja, rosszabb esetben túl nagy lesz a teljesítmény, amit már valamely másik “résztvevő” nem igazán szeret.

Ezért ebben az esetben is addig finomítottuk a beállítást, amíg a kívánt nyomatékot el nem értük.

Audi A6 3.0TDI chiptuning Optimalizált beállítás DYNOÉn azt vallom, hogy a beállítások során nem a legnagyobb számok kicsikarásában kell gondolkodni, hanem az autó és a tulajdonos számára is egy optimális, az autóra szabott beállítás létrehozásában. Ehhez szükséges látnunk a nyomaték lefutását abban a tartományban, ahol az autó a legtöbbet van használva és ez alapján lehet precízen beállítani a motor.

Ha tetszett a cikk, akkor itt lent tudod lájkolni/megosztani.

Köszönöm.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás