fbpx

Sokan felteszitek a kérdést mi a különbség a sokat hallott chiptuning és a mostanában egyre többet említett optimalizálás között.

Csak marketing fogás az egész? Van egyáltalán különbség?

Van és nem is elhanyagolható!…

Sokan egyenlőség vonalat húznak a két fogalom között, ez nem egészen helyes.

Miben hasonlóak?

Mindkettőnél szoftveres módosítással érünk el jobb teljesítményt, esetleg kevesebb fogyasztást a beállítástól függően. A sorrend bizonyos technikai lépésekben megegyezik pl. szoftver kiolvasása, átdolgozása (természetesen az átdolgozás milyenségében már van különbség) és visszatöltése a motorvezérlő számítógépbe. Mindkettőnél több paraméter kerül módosításra a szoftverben, a támasztott elvárásoknak, a tűréshatároknak és lehetőségeknek megfelelően. Ezáltal jobb menet dinamikát, jobb vezetési élményt nyújtva.

szoftver chip tuning

Miben különbözik?

Lényegében az optimalizálást nevezhetjük egy finomra hangolt chip tuningnak. Az optimalizálás egyik legfontosabb mérő műszere a DYNO teljesítménymérő fékpad. Sokan erről megfeledkeznek, amikor az optimalizálás szót említik.

Mire gondolok?

Ha nincs teljesítménymérő fékpad:

Megérkezel az autóddal. Végeznek rajta egy diagnosztikát (jobb esetben), esetleg egy próbakörre is elmennek vele, kiolvassák belőle a szoftvert, átdolgozzák, majd visszatöltik az autódra és mehet a tesztkör. Megpróbálod és vagy érzel valamit, vagy nem, de általában azért igen, mert a pszichológiai hatás ilyenkor elég erős és sokan hajlamosak azt is érezni, ami a valóságban lehet, hogy nincs is.

Tegyük fel, nem egy sufniban csináltattad a módosítást, így a plusz teljesítmény ott van.

Oké, de két dolgot még mindig nem tudsz az autódról és a beállításról:

Mekkora teljesítménye volt alapból az autónak? Ez az állapotáról azért elég jó információ lenne.
Mekkora lett a teljesítménye a módosítás után? Ez pedig az autód jövőbeni élettartamára van hatással! Találkoztam már olyan “merész” kijelentéssel is, hogy “egy jó “chippes” a szoftver beállításokból tudja mi mennyi lesz, nem kell neki fékpad!”. Igen, a magabiztosság nem árt…, DE inkább mérjünk és utána legyünk magabiztosak!

Nem árt mindkettőt tudni! Még ha sokan azt is sulykolják beléd, hogy ez teljesen felesleges.

BMW F07 GT 535D Chiptuning optimalizálás fékpadon

Még mindig nem tudod, hogy hol kap létjogosultságot az optimalizálás?

Nos, az előző példából kimaradt “finom lépések” megjelenésével.

Az optimalizálásnál az egyik legfontosabb adat az autó alap teljesítményének az ismerete. Itt nem a forgalmi engedélyben szereplő adatokra gondolok, hanem a valóságban mérhető teljesítményre. Ezek nagyon gyakran köszönő viszonyban sincsenek egymással. Ehhez feltétlenül szükséges egy DYNO teljesítménymérő pad.
A mindenféle OBD, GPS alapú és “kint az utcán szaladgálunk” teljesítménymérőket felejtsd el, azok már 15 éve sem működtek, amikor ezeket teszteltük! (Ezt egy másik cikkben már kifejtettem bővebben).

Oké, megvan az alap teljesítmény. Kiolvassuk a szoftvert. A módosítás során egy optimalizált értéket állítunk, de figyelem! Ez mégy csak a szoftver szerinti elméletben optimalizált beállítás. (Ez azért fontos, mert minden autó másként reagálhat ugyan arra a beállításra! Erről egy remek cikket a lap alján találsz: Audi A6 3.0TDI vs. Audi A6 3.0TDI, ugyanaz a beállítás, két különböző eredmény…)

A programot visszatöltjük a motorvezérlőbe, majd jöhet a kontroll teljesítmény mérés. A kapott teljesítmény adatok és a rendelkezésre álló lehetőségek kiértékelése után lehet tovább finomítani a beállításon. Majd a finomhangolás után egy újabb teljesítmény mérés és így tovább, a lehető legtökéletesebb beállítás eléréséhez.

Ezen finomra hangolt beállításokat visszaellenőrizni és az apró módosítások eredményét CSAK teljesítménymérő fékpadon lehet vizsgálni!

Ha kint az utcán, próbakörökkel akarod megtudni a változást, az nem fog menni! Nincs az az ember, aki megmondja, hogy melyik fordulatszámon hogyan és mennyit változott az autó teljesítménye, nyomatéka arra az adott finom módosításra. Az “igen, picivel jobb lett”, “úgy érzem mint ha”, “még egy kicsit mint ha nem lenne az igazi”, szubjektív visszajelzések alapján, nem lehet a pontos eredményeket megtudni!
…Pedig az optimalizált finomhangolásnál ez a lényeg!

Tényleg 10.000Ft-on akarsz spórolni és egy fékpad nélküli műhelyben, egy benzinkút parkolójában, vagy az út szélén csináltatod a “chiptuningot”, mert szerinted nincs köztük különbség!?

Vagy úgy gondolod, hogy egy huszonéves fiatal is rendelkezhet a kellő chiptuning tapasztalattal és egy parkolóban, ugyanúgy megcsinálja neked a chiptuningot?

ORIGINAL vs SUFNItuning vs AET CHIPtuning

…és ahogy említettem, a cikkek:

Ugyanaz az autó ugyanaz a beállítás teljesítménymérés DYNO fékpadon

Ugyanaz az a típusú autó, ugyanaz a beállítás, teljesítménymérés DYNO fékpadon.

Chiptuning tapasztalatok vélemények csiptuning blog írások tesztek tuningbox teszt chip tuning dyno

 

Vagy kérdezhetsz ezen a kapcsolati űrlapon keresztül emailben. Fontos, hogy az email címedet helyesn add meg, különben nem tudunk válaszolni a kérdésedre.

Kérlek, hogy a lehető legtöbb adatot add meg és még amit ezen kívül fontosnak tartasz!

Árajánlatot szeretnék kérniÁltalános kérdésem van





AutomataváltóKézi váltó


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás